De selfie van Oscar-presentatrice Ellen Degeneres verspreidde zich als een razende over Twitter de afgelopen dagen, met meer dan 3 miljoen retweets. De tweet noemde Samsung niet, maar op tv was duidelijk te zien dat de selfie met een Galaxy Note was genomen.

De actie – een foto van Degeneres met zoveel mogelijk topacteurs, waaronder Bradley Cooper, Meryl Streep, Brad Pitt en Jennifer Lawrence – leek spontaan, maar was gearrangeerd, meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

Oscar-selfie met Samsung

Degeneres was de dagen vóór de Oscar-uitreiking getraind in het gebruik van een Samsung – ze is backstage overigens gezien met een iPhone – als onderdeel van een reclamedeal tussen Samsung en ABC, de tv-zender die de uitreiking uitzond.

De deal is een vorm van subtiele marketing die in jargon product placement heet: als adverteerder je producten zichtbaarheid geven in een tv-programma. Vodafone doet hetzelfde in de Voice of Holland. En ooit maakten de IKEA-bank in ‘Zeg ‘ns AAA’ en Yakult in ‘Baantjer’ furore voor het genre.

De recente Oscar-uitreiking had nog een andere vorm van product placement: de bestelde pizza’s tijdens de uitreiking waren niet toevallig van Big Pappa’s and Mamma’s Pizzeria.

Klein foutje: op de pizzadozen prijkte het logo van Coca-Cola, terwijl Pepsi een adverteerder rond de Oscars is.

Lees ook:

Samsung Galaxy S5: geen 'wow', maar gewoon een betere smartphone

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl